FAQs

Algemeen

Wat is OpelConnect?

OpelConnect is een nieuwe manier om connected en veilig op weg te gaan. Dankzij innovatieve technologie profiteert u van baanbrekende veiligheid en assistentie: overal en altijd. OpelConnect geeft u een geruststellend gevoel, biedt extra gemak en ondersteuning om slimmer te rijden, dankzij onder meer actuele verkeersinformatie, assistentie tijdens het rijden en routeinformatie. OpelConnect maakt elke rit efficiënter en meer ontspannen. 

Welke diensten zijn via Opel Connect beschikbaar?

De eCall Noodoproep en bCall Pechhulp-oproep zijn nu al beschikbaar. Meer diensten, zoals Live Navigatie, Voertuigstatus en informatie en Afstandsbediening zullen later worden toegevoegd. De beschikbaarheid en inhoud van de diensten kan per land en per voertuig verschillen. Zie voor meer informatie www.opel.be

Voor welke auto’s is OpelConnect beschikbaar?

OpelConnect is sinds mei/juni 2019 beschikbaar voor de Grandland X, Crossland X, Combo, Vivaro Life en Zafira Life. Daarnaast is OpelConnect beschikbaar voor alle nieuwe en toekomstige modellen, zoals de nieuwe Corsa. 

Zijn alle diensten beschikbaar voor alle modellen?

De beschikbaarheid en de inhoud van de diensten kan per land en per voertuig verschillen. Zodra u uw account hebt aangemaakt en bent ingelogd bij de OpelConnect Store, kunt u het chassisnummer van uw auto invoeren en direct zien welke diensten voor u beschikbaar zijn.

Kan ik in mijn huidige auto ook OpelConnect krijgen?

OpelConnect is alleen beschikbaar in nieuwe auto’s die hiermee af-fabriek zijn uitgerust en kan niet achteraf worden ingebouwd.

Toegang tot OpelConnect

Wat moet ik doen om Opel Connect te kunnen gebruiken?

Wanneer u een auto koopt die is uitgerust met OpelConnect, dient u zich te registreren en uw diensten te activeren. Nadat uw dealer uw registratie heeft voorbereid, ontvangt u een e-mail van Opel met een link om de activering af te ronden. U hoeft alleen op deze link te klikken en de aangegeven stappen van het activeringsproces te doorlopen. U kunt ook via www.myopel.be naar myOpel gaan en daar een OpelConnect account openen; of u kunt uw account openen vanuit de myOpel app of direct vanuit de OpelConnect Store.

Moet ik me registreren om gebruik te maken van OpelConnect?

Voor de eCall Noodoproep en bCall Pechhulp-oproep hoeft u zich niet te registreren. Deze diensten zijn al geactiveerd bij de aflevering van uw auto. Voor alle andere connected diensten, zoals Live Navigatie, dient u zich wel eerst te registreren. Voor alle diensten zijn Algemene Gebruiksvoorwaarden van toepassing.

Hoe krijg ik toegang tot mijn account?

Zodra uw account is aangemaakt, kunt u inloggen via de myOpel website, de myOpel app of de OpelConnect Store.

Ik heb een nieuw e-mailadres. Hoe pas ik dit aan in mijn account?

U kunt uw e-mailadres in uw account wijzigen via de myOpel website, de myOpel app of de OpelConnect Store. U logt in met uw huidige (oude) e-mailadres en wachtwoord, gaat naar “mijn account” en verandert uw gegevens. Het nieuwe e-mailadres wordt automatisch overgenomen op alle platforms (myOpel website, myOpel app en OpelConnect Store).

OpelConnect Store

Wat is de OpelConnect Store?

De OpelConnect Store is de website waar u alles vindt over de OpelConnect diensten. Naast uitgebreide informatie over de beschikbare diensten, inclusief de kosten, kunt u hier alles rond deze diensten regelen (zoals aanschaf, registratie, en activering). U kunt direct naar de OpelConnect Store gaan vanuit de myOpel website of de myOpel app.

Hoe kan ik diensten activeren?

Om een dienst waarop u zich hebt geabonneerd te activeren gaat u naar de OpelConnect Store en logt in met uw e-mailadres en wachtwoord. Als u nog geen account hebt aangemaakt, kunt u dit in de OpelConnect Store doen of via de myOpel website. Hoe u precies een account opent, vindt u hier.

Moeten alle diensten in de OpelConnect Store geactiveerd worden?

Alle diensten waarvan u gebruik wilt maken, dienen in de OpelConnect Store geactiveerd te worden, met uitzondering van de eCall Noodoproep en de bCall Pechhulp-oproep, die automatisch geactiveerd worden bij aflevering van de auto. De eCall Noodoproep maakt bij een ongeval automatisch contact met de 112-meldkamer en geeft automatisch essentiële informatie door. De bCall Pechhulp-oproep kan handmatig worden ingeschakeld bij pech onderweg. Voor deze laatste dienst kunt u de privacy-instellingen aanpassen en zelf bepalen welke gegevens bij een oproep worden meegezonden.

Hoe kan ik een dienst annuleren?

Neem contact op met de klantenservice als u een dienst wilt annuleren. U vindt de contactgegevens aan het einde van deze FAQ. De adviseur opent een ticket en behandelt respectievelijk uw verzoek. Houd er rekening mee dat wanneer u de dienst heeft gekocht, deze na 15 dagen in rekening wordt gebracht op uw creditcard. Binnen deze periode kan de klantenservice de aankoop ongedaan maken. Na 15 dagen is restitutie niet meer mogelijk. Houd er rekening mee dat het verwijderen van de auto uit uw profiel niet leidt tot annulering van de dienst.

Kan ik meer dan één voertuig in mijn account in de OpelConnect Store opslaan?

Ja, het is mogelijk om maximaal 10 voertuigen in uw account op te nemen. Om een voertuig toe te voegen, gaat u in de OpelConnect Store naar “mijn account” en voert op de aangegeven plaats het chassisnummer in. Dit nieuwe voertuig wordt dan automatisch aan uw account toegevoegd.

Hoe kan ik mijn account in de OpelConnect Store aanpassen of verwijderen?

Als u uw gegevens wilt aanpassen, logt u in bij de OpelConnect Store (met uw e-mailadres en wachtwoord) en gaat naar “mijn account”.  Nu kunt u gegevens in uw profiel veranderen. 
Om uw account en alle informatie hierin volledig te verwijderen, kunt u een e-mail sturen naar:
privacyrights-opel@mpsa.com. Let op: wanneer u uw OpelConnect account verwijdert, verwijdert u daarmee ook uw account voor de myOpel website en de myOpel app. 
 

Ik ben van plan mijn auto te verkopen. Wat moet ik doen met betrekking tot OpelConnect?

Als u de service Voertuigstatus en -informatie hebt geactiveerd, bel dan de klantenservice en annuleer deze service. Voor alle andere diensten volstaat het om uw auto uit uw account te verwijderen. Zie ook de voorwaarden van de desbetreffende service.

Diensten kopen

Hoe krijg ik OpelConnect?

OpelConnect is standaard in nieuwe Opels met een navigatiesysteem en in de nieuwe Corsa-e. Voor andere auto’s is OpelConnect als optie beschikbaar. Informatie over prijzen en beschikbaarheid vindt u in de prijslijst en de configurator.

Moet ik betalen voor de diensten van OpelConnect?

Als uw een auto met OpelConnect koopt, zijn bepaalde diensten 10 jaar lang inbegrepen. Andere diensten kunt u aanschaffen al naar gelang van uw behoeften (voor zover beschikbaar voor uw auto). Diensten waarvoor u niet aanvullend dient te betalen zijn bijvoorbeeld: eCall Noodoproep, bCall Pechhulp-oproep, Voertuigstatus en informatie, Afstandsbediening, en Reis en Rijstijl Management. Live Navigatie is gedurende 3 jaar kosteloos beschikbaar. Een dienst waarvoor u aanvullend dient te betalen, is bijvoorbeeld Veiligheidswaarschuwingen (let op: deze dienst is niet beschikbaar in Duitsland en Zwitserland).

Hoe kan ik diensten aanschaffen?

U kunt aanvullende diensten kopen via de OpelConnect Store. Als u nog geen account hebt, dient u dit eerst aan te maken. U logt in met uw e-mailadres en wachtwoord. Als u nog geen voertuig aan uw account heeft gekoppeld, dient u dit eerst te doen. U doet dit door het chassisnummer aan uw profiel toe te voegen (in “mijn account”). Vervolgens ziet u alle diensten die voor uw auto beschikbaar zijn en kunt dan kiezen of u deze diensten wilt activeren of kopen. Als u een dienst wilt kopen, wordt u gevraagd uw creditcard-gegevens in te voeren voor de betaling. Na aankoop ziet u de dienst(en) toegevoegd aan uw profiel.

Gegevensbescherming

Met wie deelt OpelConnect mijn persoonlijke gegevens en voor welke doeleinden?

De partijen waarmee OpelConnect uw persoonlijke gegevens deelt en de doeleinden waarvoor dit gebeurt, zijn beschreven in het Privacybeleid dat u hier kunt vinden

Worden vanuit de auto locatiegegevens verstuurd?

Om de diensten te kunnen uitvoeren is het nodig de locatie van uw auto te kunnen bepalen. In uw privacy-instellingen kunt u de locatie van uw auto op elk gewenst moment verbergen of het verzenden ervan blokkeren. Als u van gedachten verandert, kunt u de privacy-instellingen opnieuw aanpassen, zodat de locatie van uw auto weer zichtbaar is voor de OpelConnect diensten. 
Let op: De eCall Noodoproep-dienst kan niet beïnvloed worden door de instellingen. Vanwege het wettelijk verplichte karakter van de eCall Noodoproep-functie kunt u de privacy-instellingen voor deze dienst niet wijzigen en deze functie niet uitschakelen. 

Welke persoonlijke gegevens worden verzameld?

Bij de registratie wordt u gevraagd uw naam en e-mailadres op te geven en een wachtwoord te kiezen. Om een of meer diensten te activeren, dient u het chassisnummer van uw auto in te voeren. Wanneer uw Opel dealer uw registratie voorbereid, worden ook uw adres en telefoonnummer opgeslagen.

Kan ik zelf bepalen welke gegevens verzameld worden?

Om een account aan te maken en connected diensten te kunnen activeren is het vereist om minimaal uw naam, e-mailadres, wachtwoord en chassisnummer op te slaan. Om gebruik te maken van de eCall Noodoproep en bCall Pechhulp-oproep is geen account nodig. Om gebruik te maken van deze functies, hoeft u alleen bij aankoop van uw auto de algemene voorwaarden te ondertekenen. Deze diensten worden daarna automatisch geactiveerd.

Hoe kan ik mijn privacy-instellingen veranderen?

Als uw auto niet is uitgerust met een navigatiesysteem, kunt u de privacy-instellingen veranderen door de rode SOS-knop en de zwarte Pechhulp-knop kort (minder dan 1 seconde) tegelijk in te drukken. In de meeste auto’s met een navigatiesysteem kunt u de privacy-instellingen veranderen via het instellingenmenu. Een uitzondering hierop zijn de Crossland X en Grandland X met verbrandingsmotor, zonder geactiveerde Live Navigatie. In deze auto’s verandert u de privacy-instellingen zoals in auto’s zonder navigatiesysteem, door tegelijk de rode SOS-knop en de zwarte Pechhulp-knop in te drukken.

eCall Noodoproep

Wanneer wordt de noodoproep automatisch geactiveerd?

De noodoproep wordt automatisch ingeschakeld wanneer het voertuig betrokken is bij een aanrijding waarbij de airbags en/of de gordelspanners geactiveerd worden. In dat geval wordt direct (24/7) een spraakverbinding met de 112-meldkamer geopend.

Kan ik ook handmatig een noodoproep doen?

U kunt de noodoproep ook handmatig inschakelen door gedurende minimaal 2 seconden de rode SOS-knop ingedrukt te houden. U kunt dit doen wanneer u betrokken bent bij een aanrijding en hulp nodig hebt of als u getuige bent van een ongeval waarbij onmiddellijke hulp vereist is.

Waarmee maakt de noodoproep contact?

De eCall Noodoproep-functie maakt altijd contact met de dichtstbijzijnde meldkamer. De medewerker ontvangt automatisch belangrijke gegevens en stuurt al naar gelang van de aard van het noodgeval, de benodigde hulpdienst(en) naar u toe.

Welke gegevens worden vanuit mijn auto verzonden??

Bij activering van de noodoproep worden wettelijk vastgestelde “minimale basisgegevens” verzonden. De inhoud van deze gegevens is bepaald door de Europese Standaardisatiecommissie en omvat de exacte locatie van het ongeval, de wijze van activering (automatisch of handmatig), het kenteken van het voertuig, het type voertuig, informatie over motor en brandstoftype, de exacte tijd en de rijrichting. Dit laatste is bijvoorbeeld op een snelweg met gescheiden rijbanen van groot belang. 

Hoe worden de gegevens die vanuit de auto worden verzonden, gebruikt?

Deze gegevens worden gebruikt door de hulpdienst(en) om zo snel en efficiënt mogelijk in actie te kunnen komen.

In wat voor soort noodgevallen kan ik op de rode SOS-knop drukken?

De eCall Noodoproep kan u helpen in bijna alle soorten noodgevallen. Of u nu een aanrijding hebt gehad, medische noodhulp nodig hebt of getuige bent van een ongeval en de hulpdiensten wilt oproepen, wanneer u langer dan 2 seconden op de rode SOS-knop drukt, wordt u direct verbonden met de 112-meldkamer.

Wat gebeurt er als ik per ongeluk op de rode SOS-knop druk?

Het kan gebeuren dat u per ongeluk de verkeerde knop indrukt. Wanneer dit gebeurt, drukt u direct nog eens op de rode SOS-knop om de verbinding te verbreken. Wordt er toch contact gemaakt met de meldkamer, meld dan direct dat dit een vergissing is.

Wat gebeurt er als ik niet met de meldkamer-medewerker kan praten of als hij/zij mij niet kan verstaan?

De noodoproep-dienst maakt contact met de dichtstbijzijnde meldkamer. De meldkamer-medewerker zal u dus in de lokale taal te woord staan, maar in de meeste gevallen spreekt hij/zij ook Engels. Wanneer geen enkele inzittende kan praten (bijvoorbeeld als gevolg van letsel), of wanneer de meldkamer-medewerker de inzittende niet kan verstaan, worden in elk geval altijd automatisch de "minimale basisgegevens" doorgegeven, die informatie bevatten over het voertuig en de locatie. In dit geval worden de noodhulp-diensten naar de doorgegeven locatie gestuurd.

Is het zeker dat de Noodoproep-functie altijd werkt?

De Noodoproep-functie is afhankelijk van de dekking van het mobiele netwerk en de verbinding met gps-satellieten. Het is mogelijk dat er in een afgelegen gebied geen mobiel signaal kan worden gevonden, waardoor de functie niet kan werken.

Moet ik voor de Noodoproep-functie een mobiele telefoon aan het systeem koppelen of een extra simkaart kopen?

Nee, de auto is zelf al voorzien van een simkaart voor de Noodoproep-functie. Het is niet nodig om een mobiele telefoon aan het systeem te koppelen.

Werkt de Noodoproep-functie ook in een geparkeerde auto, wanneer het contact uitstaat?

Ook wanneer het contact uitstaat, kunt u handmatig de Noodoproep inschakelen door minimaal 2 seconden lang op de rode SOS-knop te drukken. De automatische activering van de Noodoproep-functie (eCall), die wordt ingeschakeld wanneer de airbags en/of de gordelspanners geactiveerd worden, werkt echter alleen wanneer het contact is ingeschakeld.

Kan ik de rode SOS-knop ook voor andere doeleinden gebruiken, bijvoorbeeld als ik advies of informatie nodig heb?

Nee, de rode knop is alleen bedoeld voor noodgevallen, zoals een aanrijding, een medisch noodgeval of een levensbedreigende situatie. Wanneer u de rode SOS-knop in een ander geval gebruikt, wordt dit aangemerkt als misbruik en kan u een boete worden opgelegd.

bCall Pechhulp-oproep

Hoe werkt de bCall Pechhulp-oproep?

Wanneer u minimaal 2 seconden op de zwarte Pechhulp-knop (naast de rode SOS-knop) drukt, wordt u verbonden met de centrale van Opel Pechhulp in het land waar uw auto geregistreerd staat. Wanneer u op dat moment in het buitenland verblijft, zal de medewerker van de centrale zo dicht mogelijk bij de locatie waar u zich dan bevindt, een hulpdienst inschakelen.  

Welke gegevens worden vanuit mijn auto verzonden?

Net als bij de Noodoproep worden de “minimale basisgegevens” die zijn vastgesteld door de Europese Standaardisatiecommissie verzonden. Deze omvatten de exacte locatie waar het voertuig gestrand is, het kenteken van het voertuig, het type voertuig, informatie over motor en brandstoftype, de exacte tijd en de rijrichting. Dit is bijvoorbeeld op een snelweg met gescheiden rijbanen van groot belang. Bij activering van de Pechhulp-functie wordt extra informatie over het voertuig meegestuurd, zodat de hulpdienst zo snel en efficiënt mogelijk hulp kan bieden.

Kan ik zelf bepalen welke gegevens verzonden worden?

U kunt de privacy-instellingen in uw auto aanpassen, zodat u de verzending van locatiegegevens of andere gegevens kunt blokkeren. De manier waarop u dit doet, hangt af van de uitrusting van uw auto. Zie voor meer informatie het antwoord op vraag 22 hierboven.

In welke gevallen kan ik de zwarte Pechhulp-knop gebruiken?

U kunt gebruik maken van de Pechhulp-oproep wanneer uw auto een storing heeft als gevolg van een mechanisch defect of een fout in de elektrische installatie. Ook bij schade als gevolg van een aanrijding, een lege accu of een afgebroken autosleutel kunt u de Pechhulp-oproep gebruiken.

Kan ik de zwarte Pechhulp-knop ook voor andere doeleinden gebruiken, als ik geen pech heb?

De zwarte Pechhulp-knop is alleen bedoeld voor pech onderweg. Via de pechhulp-dienst zijn geen andere diensten beschikbaar.

Is het zeker dat de Pechhulp-functie altijd werkt?

De Pechhulp-functie is afhankelijk van de dekking van het mobiele netwerk en de verbinding met gps-satellieten. Het is mogelijk dat er in een afgelegen gebied geen mobiel signaal kan worden gevonden, waardoor de functie niet kan werken.

Moet ik voor de Pechhulp-functie een mobiele telefoon aan het systeem koppelen of een extra simkaart kopen?

Nee, de auto is zelf al voorzien van een simkaart voor de Pechhulp-functie. Het is niet nodig om een mobiele telefoon aan het systeem te koppelen.

Wie betaalt voor de pechhulp?

Wordt uw auto gedekt door Opel Assistance, dan komt deze dienst u kosteloos te hulp (afhankelijk van de dekking). In andere gevallen kan de ingeschakelde pechhulpdienst kosten voor de geleverde diensten in rekening brengen.
Voor het telefoongesprek met de pechhulpcentrale worden geen kosten in rekening gebracht.

myOpel App

Op welke mobiele toestellen kan de myOpel worden gebruikt?

De myOpel app is beschikbaar voor toestellen die werken onder Android of iOS als besturingssysteem.

Hoe kan ik de myOpel app downloaden en installeren?

U kunt de myOpel app downloaden uit de Google Play Store en de Apple App Store.

Welke informatie over mijn auto is in de myOpel app zichtbaar?

Wanneer e myOpel app op uw smartphone geïnstalleerd is en deze smartphone via Bluetooth met de auto verbonden is, geeft de myOpel app informatie over de kilometerstand. Het brandstofniveau en het gemiddelde verbruik. U ontvangt bovendien een herinnering wanneer het bijna tijd is voor uw volgende onderhoudsbeurt en een melding als een defect of storing in uw auto wordt opgemerkt.

Welke informatie over mijn ritten is in de myOpel app zichtbaar?

De myOpel app houdt de begin- en eindtijd en de tijdsduur van uw ritten bij, aangevuld met details als de afstand, gemiddelde snelheid en brandstofverbruik, de laatste locatie van uw auto en de gps-coördinaten van het vertrek- en eindpunt. De app biedt bovendien functies om uw auto terug te vinden en het laatste deel van uw route tot uw bestemming te voet af te leggen.

Voertuigstatus en informatie

Wat is het voordeel van Voertuigstatus en informatie?

Voertuigstatus en informatie bewaakt de belangrijkste systemen van uw auto en geeft belangrijke informatie over de status ervan via de myOpel app op de gekoppelde smartphone. Als deze dienst geactiveerd is via de OpelConnect Store wordt bovendien een diagnostisch rapport naar uw voorkeursdealer gestuurd, zodat mogelijke storingen of dreigende defecten kunnen worden aangepast voordat ze een echt probleem gaan vormen. Ook wordt bijgehouden wanneer het op basis van de kilometerstand tijd wordt voor bepaalde onderhoudsverrichtingen; in dat geval ontvangt u eveneens een herinnering via de myOpel app.

De kilometerstand en het brandstofniveau worden niet correct weergegeven. Hoe komt dat?

Uw auto verzendt deze informatie automatisch naar de myOpel app op een gekoppelde smartphone. Als u de auto met anderen deelt, worden de meest actuele gegevens altijd verzonden naar de smartphone en myOpel app van degene die het laatst in de auto heeft gereden. 

Hoe komt het dat de Opel dealer geen contact met mij heeft opgenomen en de myOpel app mij niet gewaarschuwd heeft, terwijl mijn auto wel een waarschuwing heeft vastgesteld?

Een waarschuwing wordt alleen doorgegeven aan de Opel dealer en de myOpel app als aan de volgende voorwaarden is voldaan:

  1. Voertuigstatus en informatie is geactiveerd;
  2. u hebt in uw myOpel / OpelConnect account een voorkeursdealer geselecteerd (alleen vereist voor verzending van gegevens naar de dealer);
  3. de privacy-instellingen van uw auto laten de verzending van gegevens toe;
  4. het contact is ten minste 5 minuten ingeschakeld zodat beweging kan worden gedetecteerd (een vereiste voor het verzenden van waarschuwingen).

Let op: niet alle waarschuwingen kunnen verzonden worden.
 

Kan elke Opel dealer zien welke waarschuwingen door mijn auto zijn verzonden?

Nee, alleen uw voorkeursdealer kan dit zien. Dit is de dealer die u in uw myOpel account (bij “mijn dealer”) hebt geselecteerd. Als u geen dealer hebt geselecteerd, worden de relevante technische gegevens verzonden naar de dealer waar u uw Opel gekocht hebt en waarmee u de verkoopovereenkomst hebt afgesloten.

Hoe kom ik erachter als een probleem is opgelost, zodat de waarschuwing niet meer relevant is?

Wanneer een probleem is opgelost, verdwijnt de waarschuwing automatisch van het dashboard van uw auto, uit de myOpel app en uit het systeem van uw voorkeursdealer.

Hoe zie ik het als Voertuigstatus en informatie een waarschuwing doorgeeft?

Belangrijke technische informatie wordt direct (bij diagnostische waarschuwingen) of binnen 24 uur (bij onderhoudsherinneringen) in uw myOpel app weergegeven. Deze informatie wordt eveneens verzonden naar de voorkeursdealer die u in de myOpel app bij ”mijn dealer” hebt geselecteerd. Als u geen dealer hebt geselecteerd, worden de relevante technische gegevens verzonden naar de dealer waar u uw Opel gekocht hebt en waarmee u de verkoopovereenkomst hebt afgesloten.  De dealer neemt vervolgens contact met u op om een werkplaatsafspraak met u te maken voor preventief onderhoud of om het probleem op te lossen.

Moet ik een OpelConnect account maken om gebruik te maken van Voertuigstatus en informatie?

Om gebruik te maken van Voertuigstatus en informatie is het nodig om een actief OpelConnect account te hebben. U heeft met uw OpelConnect account ook toegang tot de andere twee platforms: de myOpel website en myOpel app. Om in te loggen kunt u op alle platforms hetzelfde wachtwoord gebruiken. Deze beide myOpel platforms bieden de volgende voordelen:
- als u bij “mijn dealer” uw voorkeursdealer opgeeft, ontvangt deze voorkeursdealer automatisch relevante informatie over uw auto, zodat hij indien nodig contact met u kan opnemen om een werkplaatsafspraak te maken.
- in uw account op de myOpel website en/of de myOpel app vindt u een gedetailleerd overzicht van alle waarschuwingen voor uw auto.

Waarom moet ik in de OpelConnect Store mijn telefoonnummer opgeven als ik me abonneer op Voertuigstatus en informatie?

Uw telefoonnummer wordt alleen gebruikt door uw voorkeursdealer, om u te bellen wanneer uw auto een waarschuwing heeft gegeven, zodat problemen zo snel en efficiënt mogelijk voorkomen of verholpen kunnen worden. 

Reis en Rijstijl Management

De locatie van de auto wordt niet correct weergegeven. Hoe komt dat?

Uw auto verzendt deze informatie automatisch naar de myOpel app op een gekoppelde smartphone. Als u de auto met anderen deelt, wordt de laatste locatie altijd verzonden naar de smartphone en myOpel app van degene die het laatst in de auto heeft gereden. 

Kan de app mij de weg wijzen naar mijn auto?

Ja, dat kan. De myOpel app biedt een functie om uw auto terug te vinden en een functie om het laatste deel van uw route tot uw bestemming te voet af te leggen nadat u uw auto geparkeerd hebt.

Live Navigatie Plus

Welke diensten biedt Live Navigatie?

Live Navigatie Plus biedt de volgende diensten: Online Traffic, brandstofprijzen, parkeerinformatie, online POI zoeken, veiligheidswaarschuwingen* en weer. Voor elektrische auto’s worden bij de POI’s ook de laadstations weergegeven.

*De beschikbaarheid is verschillend per model

Hoe lang zijn deze diensten kosteloos inbegrepen bij mijn navigatiesysteem?

Deze diensten zijn drie jaar lang kosteloos inbegrepen. Daarna kunt u uw abonnement op deze diensten via de OpelConnect Store verlengen. Deze diensten zijn afhankelijk van de dekking van het mobiele netwerk en de verbinding met gps-satellieten. Het is mogelijk dat sommige diensten niet overal beschikbaar zijn; vooral in afgelegen gebieden of in hoge bebouwing kan de ontvangst beperkt zijn. De beschikbaarheid van deze diensten kan bovendien beperkt worden door factoren waarop wij geen invloed hebben. 
Wanneer u niet langer gebruik wilt maken van deze diensten of wanneer u uw auto gaat verkopen of anderszins van de hand doet, dient u ons hiervan in kennis te stellen. 

Waar vind ik kaartupdates voor Navi 5.0 IntelliLink (Crossland X, Grandland X) en Multimedia Navi Pro (Combo, Vivaro, Zafira Life, nieuwe Corsa)?

U kunt de kaartupdates downloaden vanuit myOpel of deze verkrijgen via uw Opel dealer. NB: voor de Crossland X, Grandland X en Combo zijn de kaartupdates op dit moment eens per kwartaal kosteloos beschikbaar; de dealer kan echter kosten in rekening brengen voor de installatie. 

Wat is het voordeel van Online Traffic?

Online Traffic biedt accurate en gedetailleerde verkeersinformatie, die u in staat stelt uw route efficiënter te plannen, vooral over langere afstanden, waarbij ook een betrouwbare schatting van de verwachte aankomsttijd wordt gegeven, die bovendien afhankelijk van de verkeerssituatie wordt aangepast. De betrouwbaarheid van deze dienst is te danken aan meer dan 500 miljoen aangesloten toestellen die actuele verkeersinformatie doorgeven en meer dan 5 miljard meetmomenten per dag. De bestuurder wordt gewaarschuwd voor ongevallen en veiligheidsrisico’s op de route. Op de kaart wordt alleen relevante verkeersinformatie weergegeven, uitsluitend voor de weggedeelten waarop de auto rijdt. Ongelukken, opstoppingen, files en andere vertragende factoren worden overzichtelijk aan de rechterkant van het scherm weergegeven. 

Wat betekent de kleurcode van de wegen? En wat wordt naast verkeersinformatie nog meer op de kaart aangegeven?

De doorstroming van het verkeer wordt op de navigatiekaart weergegeven met kleurcodes, van geel tot donkerrood. Hoe donkerder de kleur, des te meer verkeer is er op de weg. Daarnaast worden onder meer afgesloten wegen, wegwerkzaamheden e.d. op de kaart weergegeven (voor zover deze informatie beschikbaar is).

Voor welke wegen is de online verkeersinformatie beschikbaar?

Online Traffic is beschikbaar voor een wijdvertakt netwerk van wegen en toont uitsluitend informatie over de weggedeelten en weghelften waar de route daadwerkelijke overheen gaat.

Hoe vaak wordt de verkeersinformatie vernieuwd?

De informatie wordt ongeveer om de 2 minuten vernieuwd.

Wordt bij de berekening van mijn route automatisch rekening gehouden met de verkeerssituatie?

Bij de berekening van de route en de verwachte aankomsttijd wordt automatisch rekening gehouden met de verkeerssituatie. Wanneer deze onderweg verandert en een nieuwe route wordt gekozen, moet deze eerst worden goedgekeurd door de bestuurder.

Houdt het navigatiesysteem bij de berekening van de route rekening met de weersomstandigheden?

Nee, er wordt geen rekening gehouden met het weer bij de berekening van de route of de verwachte aankomsttijd.

Welke informatie biedt de weer-functie?

Deze functie geeft informatie over de huidige weersomstandigheden en temperatuur op de route, op de plaats van bestemming of op andere gekozen locaties. Afhankelijk van de mate waarin wordt ingezoomd worden de weersomstandigheden weergegeven via symbolen. Het is ook mogelijk voor een bepaalde stad een 5-daagse vooruitblik weer te geven.

Wat is het voordeel van parkeerinformatie?

De dienst parkeerinformatie biedt actuele informatie over parkeerterreinen en -garages, met onder meer het aantal vrije plaatsen, de openingstijden van parkeergarages, tarieven, betaalwijzen en eventuele beperkingen. Zo kunt u eenvoudig de beste parkeerplaats voor uw auto vinden, zowel op uw eindbestemming als onderweg. Wij doen er alles aan om te zorgen dat de informatie correct en up-to-date is, maar in sommige gevallen worden de gegevens door factoren waarover wij geen controle hebben, vertraagd doorgegeven. 

Hoe vaak wordt de parkeerinformatie vernieuwd?

De informatie wordt ongeveer om de 2 minuten vernieuwd.

Hoe geef ik het navigatiesysteem de opdracht om de weg te wijzen naar een vrije parkeerplaats?

U stelt eenvoudig de gekozen parkeergarage als bestemming in door op het navigatiesymbool te klikken. Let op: er is alleen parkeerinformatie beschikbaar voor parkeergarages die zijn aangesloten bij dit rapportagesysteem.

Welke informatie biedt de dienst brandstofprijzen?

Deze dienst biedt een overzicht van de actuele brandstofprijzen bij tankstations onderweg of in de buurt van uw bestemming. Zo kunt u altijd een tankstation vinden dat in de buurt is en/of de laagste tarieven berekent. Let op: er zijn alleen brandstofprijzen beschikbaar van tankstations die zijn aangesloten bij dit rapportagesysteem.

Hoe vaak worden de brandstofprijzen vernieuwd?

Net als de online verkeersinformatie worden de brandstofprijzen ongeveer om de 2 minuten vernieuwd.

Kan ik informatie krijgen over alle soorten brandstof?

U kunt informatie krijgen voor alle soorten brandstof die bij de respectievelijke tankstations beschikbaar zijn. U kunt in uw instellingen aangeven op welke brandstof uw auto rijdt, zodat u informatie ontvangt die relevant is voor u.

Voor elektrische voertuigen: Welke informatie voorziet de dienst Laadstations?

In geval u een elektrische auto heeft, zal uw navigatiesysteem de dichtstbijzijnde laadstations tonen in plaats van de benzinestations. Voor zover de laadstations het rapportagesysteem ondersteunen, kunt u aanvullende informatie krijgen zoals bereikbaarheid, beschikbare plekken per type connector, adres en telefoonnummer van het laadstation. Selecteer het betreffende station door op het symbool op de kaart te klikken. De informatie wordt ongeveer om de 2 minuten vernieuwd.

Hoe geef ik het navigatiesysteem de opdracht om de weg te wijzen naar een tankstation of laadstation?

U stelt eenvoudig het gekozen tankstation als bestemming in door op het navigatiesymbool te klikken. 

Wat is online POI zoeken?

U kunt online zoeken naar POI’s (Point of Interest). Dit zijn locaties die van belang voor u kunnen zijn, zoals banken, restaurants, winkels, musea enz. U kunt zoeken op categorie of op naam en kunt vervolgens eenvoudig een POI instellen als bestemming voor uw navigatiesysteem.

Welke informatie biedt de dienst online POI zoeken?

Deze dienst biedt accurate en up-to-date informatie over een geselecteerde POI, zoals het adres, telefoonnummer, openingstijden en indien beschikbaar een korte beschrijving. U kunt de gevonden POI bovendien eenvoudig opslaan in uw adreslijst.

Wat is het voordeel van Veiligheidswaarschuwingen?

De dienst Veiligheidswaarschuwingen waarschuwt u voor weggedeelten met een verhoogd veiligheidsrisico en snelheidscamera’s, voor zover dit niet verboden is in het land waar u rijdt.

Is de dienst Veiligheidswaarschuwingen in alle Europese landen beschikbaar?

De dienst is in de meeste Europese landen beschikbaar. Vanwege wettelijke beperkingen is de dienst niet beschikbaar in Duitsland en Zwitserland. 

Welke informatie geeft de dienst Veiligheidswaarschuwingen?

U wordt visueel en met een geluidssignaal gewaarschuwd voor weggedeelten met een verhoogd veiligheidsrisico, waar wordt aangeraden uw snelheid te matigen. Daarnaast wordt u gewaarschuwd voor snelheidscontroles. Voor deze dienst is een afzonderlijk abonnement vereist. Vanwege wettelijke beperkingen is de dienst niet beschikbaar in Duitsland en Zwitserland. 

Ik heb een nieuwe zone met verhoogd veiligheidsrisico of een nieuwe snelheidscamera ontdekt, die nog niet wordt weergegeven op mijn navigatiesysteem. Hoe kan ik dit melden, zodat anderen ook van deze informatie kunnen profiteren?

U kunt dit eenvoudig doorgeven door op de knop voor spraakbediening te drukken.

e-Remote Control

Welke functies biedt de service e-Remote Control?

Met de service e-Remote control kunt u de batterijstatus en het bereik van uw elektrische auto controleren via de myOpel-app. Wanneer de auto is opgeladen krijgt u informatie over de laadsnelheid en de resterende oplaadtijd. U kunt het opladen beheren door over te schakelen van onmiddellijk naar uitgesteld opladen en een oplaadtijd te programmeren. Tenslotte kunt u de temperatuur van het interieur regelen door de pre-conditioneringsfunctie te starten of een dagelijkse individuele tijd te programmeren voor een comfortabele temperatuur in het interieur bij de start van een rit.

U kunt de oplaadfuncties beheren via de myOpel-app. Selecteer uitgesteld laden en programmeer een tijd. Het opladen van de auto stopt en gaat door op het vastgestelde tijdstip.

Kan ik het opladen op afstand stopzetten via e-Remote Control?

Het starten en stoppen van het opladen kan op afstand worden beheerd met de e-Remote control-service. U kunt het opladen ook stoppen door uitgesteld opladen te activeren in de myOpel-app. Het opladen gaat dan verder op het geprogrammeerde tijdstip.

Zal de myOpel-app mij informeren zodra mijn auto volledig is opgeladen of als de lading onbedoeld stopt?

Ja, u ontvangt een melding wanneer de batterijstatus 100% heeft bereikt. U kunt ook een lager niveau (bijv. 80%) definiëren via de myOpel-app om de oplaadtijd te verkorten. In het geval dat het opladen is gestopt vanwege een onvoorzien probleem zoals een tekort aan elektriciteit of ongewenste ontkoppeling, ontvangt u ook een melding.

Ik heb een goedkoper tarief voor elektriciteitsverbruik 's nachts. Hoe kan ik het opladen van mijn voertuig plannen om kosten te besparen?

U kunt het opladen van uw auto eenvoudig beheren via de myOpel-app. Een uitgesteld laadschema kan worden geprogrammeerd om te passen in een normale dagelijkse routine of om te profiteren van de goedkopere energietarieven.

Maakt de e-Remote Control-service het mogelijk om een bepaalde temperatuur te bepalen bij gebruik van de airconditioning?

De auto streeft naar een comfortabele temperatuur in het interieur. Dit kan verwarming of koeling zijn afhankelijk van koude of warme weersomstandigheden en buitentemperaturen.

Hoe lang duurt het om mijn auto te verwarmen of te koelen als ik de e-Remote Control-service gebruik?

De duur hangt sterk af van de buitentemperatuur en die in het interieur. Indien u een programma heeft gebruikt om de pre-conditionering te starten, start de verwarming of koeling 45 minuten voor de geprogrammeerde tijd om een comfortabele temperatuur te bereiken en gaat vervolgens nog 10 minuten door. Zodra u het voertuig ontgrendelt, stopt de pre-conditionering automatisch.

Kunnen de functies van de e-Remote control-service het bereik van mijn voertuig beïnvloeden?

Het verwarmen of koelen van de cabine kan veel energie verbruiken. Door de klimaatfuncties te gebruiken wanneer de auto stilstaat en is opgeladen, wordt het bereik vergroot. Het hebben van een comfortabele temperatuur in het interieur voordat u aan uw reis begint, helpt het bereik te optimaliseren. De thermische pre-conditionering kan worden gestart of geprogrammeerd volgens een dagelijkse routine in de myOpel-app.

Heeft het gebruik van airconditioning en andere apparatuur aan boord invloed op het bereik van mijn voertuig?

Airconditioning en andere apparatuur aan boord, zoals infotainment, verlichting, wisser- of stoelverwarming, verbruiken energie en verminderen het bereik tijdens gebruik. In plaats van te proberen de binnentemperatuur na het instappen snel te regelen door de airconditioning maximaal in te schakelen, zal het gebruik van de e-Remote control-service het interieur geleidelijk afkoelen of opwarmen voordat men instapt, terwijl de auto stilstaat en aangesloten is op een laadstation. Er kan dus energie worden bespaard ten gunste van de actieradius, aangezien het interieur van de auto tijdens het opladen wordt geregeld tot een optimale en comfortabele temperatuur.

Onder welke voorwaarden heb ik toegang tot mijn auto met de myOpel-app?

Om toegang te krijgen tot uw auto, moet deze zich in een gebied met een goede netwerkdekking bevinden. De programma's worden in de auto opgeslagen en toegepast, zelfs als deze zich niet meer in een gedekte omgeving bevindt.

Kan ik de service e-Remote Control gebruiken vanaf verschillende smartphones?

Ja, u kunt de service vanaf meerdere smartphones gebruiken, op voorwaarde dat u hetzelfde account gebruikt en het deel van het activeringsproces herhaalt waarbij u de smartphone en de sleutel via Bluetooth in de auto koppelt. Bovendien moet de eigenaar van de smartphone die het volledige activeringsproces als eerste heeft uitgevoerd, het gebruik van het tweede apparaat goedkeuren.

Contact met ons opnemen

Neem contact met ons op. Uw input en reactie kunnen zeer waardevol voor ons zijn.

Telefonisch : 0032 3450 6329

Maandag - Vrijdag : 09.00 tot 17.00